Lust att lära, lust att påverka

IMG_1561

Skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att utbild­ningen inom skolväsendet syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.” (LGR11, hämtat från kapitel 1)

Att skriva om allt detta hade kunnat bli en radda med blogginlägg, jag tänkte fokusera på: Livslång lust att lära men kommer komma in även på andra delar av värdegrunden som finns i citatet ovan.

Livslång lust att lära? Hur gör en detta? Hur skapar en livslång lust att lära? Jag tror att ett sätt att skapa en större lust och motivation i skolarbetet är när skola möter samhälle och skolan når ut i samhället. Viktigtpåriktigt som Årstaskolan kallat det.

Jag arbetar som lärare i svenska och i ämnet svenska skrivs många texter. Fantastiska, starka, kloka, spännande, sorgliga och viktiga texter.Berättande texter och åsiktstexter. Den framtida generationens tankar. När jag började som lärare hamnade alla dessa texter hos mig och sedan försvann de. En hel massa klokskap, energi och möda som till slut bara nådde en enda läsare. Inte alltid så inspirerande och motiverande för eleverna. Idag försöker jag istället sprida elevernas tankar med bloggen som verktyg.

8E, Oxievångsskolan, skriver till Kerstin Ekman.
Jag har fem klasser i svenska och fyra av dem bloggar. Vi använder oss av Webbstjärnans tjänster. Utan 1:1 under hösten har det gått segt men vi har ändå lyckats få ut en del på våra bloggar, nu när vi fått några fler enheter till skolan hoppas jag att eleverna kommer kunna använda bloggen mer och administrera den mer på egen hand.

Motivationen att använda bloggen tog fart efter att en av våra klassbloggar hade uppmärksammats av DN. Eleverna i klass 8E blev berörda efter att ha läst och arbetat med Kerstin Ekmans text: Det finns en guldreserv av humanism i Sverige. Vi bestämde oss för att skriva brev till Kerstin och de uppmärksammades av DN som intervjuade oss. Det var underbart att möta elevernas reaktioner i skolan när artikeln låg ute. De var fantastiskt stolta och samtidigt lite förvånade över att en tidning skrivit om dem. Har inte andra skolor eller klasser skrivit till Kerstin Jennie? Är det bara vi som gjort detta?  Lyssnar andra på oss? Det är otroligt häftigt att få vara med när elever upptäckter skrivandets kraft. Klassen har nu skapat en flik som heter HBTQ+ ,  än så länge ligger det två elevtexter där. Jag rekommenderar starkt att ni läser dem och sprider dem vidare. Tanken är att så småningom fylla fliken med info om HBTQ+-frågor och några elever i klassen försöker få igång ett större arbete kring HBTQ+ på skolan. De andra klasserna har sporrats och en av dem fick en debattartikel publicerad på Supermiljöbloggen.
Sara F i8D, Oxievångsskolan, plockar #ettskräpomdagen

När en lyckas som lärare, när en lyckas med att fånga upp elevernas intressen och göra lärandet betydelsefullt är mitt jobb det bästa jag kan tänka mig. När eleverna förstår och använder rätten att påverka då stortrivs jag med mitt jobb. När det där lilla extra sker, då är det magiskt att vara lärare. Det skapar en livslång lust att fortsätta vara lärare. En lust att få fortsätta med det en tycker om, att undervisa. Undervisa om grundläggande värden och försöka väcka en lust att lära.

Jennie Rosén
Lärare på Oxievångsskolan 

@lararjennie
https://lararenjennie.wordpress.com/

Nyfiken på elevernas bloggar? Spana in dem här;
http://8records.se/ 
http://clavie.se/
http://distrikt407.se/ 
http://oxensb-del.se/ 

 

2 tankar på “Lust att lära, lust att påverka

Lämna en kommentar